سلامتی و درمانی

گیاه کینوا چیست | خواص و فواید کینوا

گیاه کینوا چیست و چه فوایدی دارد

گیاه کینوا که به هدف برداشت دانه های آن کاشته میشود، دانه های کینوا مصرف خوراکی داشته و جزء مقوی ترین دانه های گیاهی هست، نمیشه گفت کینوا جزء غلات هست کینوا بیشتر به خانواده اسفناج ها شباهت داره، در این مقاله کوتاه میخواهیم شما رو بیشتر با گیاه کینوا آشنا کنیم و خواص و فواید کینوا رو به شما بگیم، اگه دوست دارید با فواید کینوا آشنا بشید در این مقاله از سایت کیم کالا ما رو همراه کنید.

اگه دنبال لاغری هستید می توانید انواع محصولات لاغری و کاهش وزن موجود در سایت کیم کالا را مشاهده کنید.

کینوا چیست؟

کینوا گیاهی هست که بیشتر رای برداشت دانه های اون کاشته میشه ، دانه های گینوا بسیار مقوی و مغذی است و میتونه در سلامتی انسان ها بسیار مفید باشه ، دانه های کینوا در کشور های غربی جایگزین مناسبی برای سایر غلات بخصوص گندم است، چرا که کینوا سرشار از فسفر، پتاسیم، امگا 3، فیبر، پروتئین، آهن، منیزیم، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها است ، دانه ها کینوا جزء برترین دانه های جهان شناخته میشود و تمامی 9 آمینو اسید های ضروری برای بدن انسان را دارد. گیاه کینوا بیشتر در آمریکای جنوبی و آن به هدف تجاری کشت میشود. مصرف خوراکی کینوا در ایران نیز در سال های اخیر بشدت افزایش پیدا کرده و افرادی زیادی دانه های مغذی کینوا را به سبد تغذیه ای خود و خانواده شان اضافه کرده اند.

از زمان های قدیم کینوا کشت و استفاده می شود و به علت اینکه کلی ویتامین و پروئین داره بهش مادر غلات می گفتن، نام های دیگر این گیاه رنج اینکا و خاویار گیاهی هست.

دانه های گیاه کینوا چه زنگی هستند؟

دانه های کینوا در رنگ بندی های مختلفی در بازار موجود است اما بیشتر در سه زنگ سفید، قرمز و مشکی می توانید پیدا بکنید، چون در کل جهان این سه رنگ کشت میشود.

  • دانه های سفید کینوا : بیشتر به نام کینوای طلایی شناخته میشود و دانه های باریک، ظریف و خیلی سبک دارد و بعد از پختن هم دانه هاش نرم تر میشود.
  • دانه های قرمز کینوا : دانه های قرمز کینوا بیشتر در تهیه سالاد استفاده میشود، چرا که دانه های آن بعد از پخت خاصیت و بافت خودشون رو حفظ میکنند، این دانه ها بعد از پخت به رنگ قهوه ای در میاد.
  • دانه های سیاه گیاه کینوا : دانه های سیاه مقداری کمی شیرین از دانه های سفید هستند و با پخته شدن هم رنگشون تغییر نمیکنه و همین طوری مشکی باقی می مونه، بیشتر افراد فکر میکنند که دانه های سیاه کینوا از رنگ های سفید و قرمز پر خاصیت تر و مقوی تر هست، اما اینگونه نیست، از نظر ارزش غذایی و خاصیت ها هر سه رنگ یکسان هستند و مصرف هر سه رنگ توصیه میشه.

فواید کینوا

دانه های گیاه کینوا چه فوایدی داره؟

دانه های کینوا یکی از بهترین و مقوی ترین غلات در جهان است، کینوا پروتئین گلوتن نداره، گلوتن نوعی پروتئین است که باعث بروز حساسیت های مختلف میشود، گلوتن بیشتر در گندم و جو وجود داره از این رو خیلی از افراد از مصرف گندم و جو بسیار امتناع میکنند. از آنجایی که کینوا پروتئین بسیار بالایی داره و کالری کمتری تولید میکنه و این امر اعث شده است ورزش کاران علاقه شدیدی به کینوا داشته باشند.

کینوا گلوکز بسیار پائینی دارد و می تواند در بهبود و درمان قند خون بسیار موثر باشد، افرادی که دچار دیابت هستند پیشنهاد میشه حتما ای کینوا در سبد تغذیه ای خود بهره بگیرند.

کینوا سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی است که برای سلامتی بدن بسیار مفید است. یک پیمانه دانه کینوا 2 گرم اسید چرب ، 22 کالری، 39 گرم کربوهیدرات و مقداری اسید چرب امگا 3 دارد، همچنین کینوا ویتامین های زیر رو داره

  • آهن : 15 درصد
  • منگنز : 60 گرم
  • پتاسیم 10 درصد
  • مس : 19 گرم
  • فیر 6 گرم
  • اسید فولیک : 20 درصد
  • ویتامین B1 , B2 , B6 حدودا 9 درصد
  • روی : 14 درصد
  • مقدار زیادی ویتامین B3 و ویتامین E و کلسیم
  • و…

خواص درمانی و فواید کینوا

طرز پخت کینوا و درست کردن سالاد کینوا

از کجا میتونیم دانه های کینوا را بخریم؟

در گذشته تهیه کینوا توی ایران کار آسانی نبود ، چرا که توی ایران مصرف کننده زیادی نداشت و زیاد خرید و فروش نمیشد، اما با افزایش استفاده کننده های کینوا در ایران و افزایش تقاضا فروشگاه مجبور به افزودن این محصول به لیست محصولات خود شدن، طوری که امروزه در بیشتر عطاری ها، فروشگاه های زنجیره ای، برنج فروشی ها و حتی توی سایت های فروشگاهی آنلاین و حتی سوپری ها هم می تونید کینوا رو مشاهده کنید و به آسانی خریداری کنید.

لاغری بدن با خوردن کینوا

کینوا پروتئین بسیار بالایی دارد و از آنجایی که کالری خیلی کمی تولید میکنه و سرشار از فیبر است که برای کاهش وزن و لاغری بسیار بسیار موثر است، فیبر موجود در کینوا باعث میشه شما احساس گرسنگی نکنید و این امر طبیعتا به لاغری و کاهش وزن شما کمک خواهد کرد، همچنین کینوا می تواند قند خون را کنترل و بهبود کند.

روش پخت کینوا

روش پخت کینوا همانند برنج است و هیچ تفاوتی نداره، برای پخت کینوا کافیه به مقدار دو برابر کینوا آب ریخته و و ذارید روی شعله تا بمدت 15 دقیقه بجوشد و برای اینکه طعم دار بشه مقداری ادویه و روغن زیتون و آب لیمو اضافه کنید به جای آب لیمو می تونید آب نارنج اضافه کنید، حتی می تونید به جای آب از آب گوشت با آب مرغ بریزید تا کینوای پخته شده طعم بهتری داشته باشه. میتونید مثل برنج بذارید دم بکشه و بعد پخته شده میتونید نوش جان کنید

کینوا رو میتونید مثل جوی دو سر به سوپ اضافه کنید یا در تهیه سالاد یا برگر و کتلک ازش استفاده بکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *