سلامتی و درمانی

درمان جوش صورت با تغذیه | چگونه جوش صورت و آکنه را از بین ببریم؟

بهترین رو ساده ترین روش درمان جوش صورت با تغذیه و مواد غذایی

آکنه یکی از شایع‌ترین مشکلات پوستی است که به دلیل مسدود شدن و انباشته شدن چربی‌های پوست در فولیکول‌های مو رخ می‌دهد. یشتر مردم آکنه را جوش غروز جوانی می‌دانند، چرا که آکنه از همان دوران نوجوانی در بیشتر افراد بروز پیدا می‌کند. علائمی همچون جوش‌های سر سیاه، جای زخم‌ها و لک‌های قرمز پوستی و جوش‌های چرکی دارد و بیشتر روی صورت و قفسه سینه و گاها در قسمت پشت نیز ظاهر می‌شوند. با رعایت تغذیه می‌توان جوش‌های صورت را درمان و بهبود بخشید. ما در این مقاله می‌خواهیم نحوه درمان جوش صورت با تغذیه را به شما آموزش دهیم پس با کیم کالا همراه باشید.

دلیل ایجاد آکنه یا جوش صورت

آکنه نوعی التهاب پوست است که بر اثر انسداد چربی در فولیکول‌های مو رخ می‌دهد و باعث ایجاد برجستگی‌های کوچک (جوش) در سطح پوست می‌شود. این برجستگی‌ها می‌توانند به شکل‌های مختلفی از انواع مدل‌های جوش صورت مثل جوش‌های سر سیاه، جوش قرمز، جوش سفید و… ظاهر شوند. آکنه بیشتر زمانی‌هایی که تغییرات هورمونی در بدن رخ می‌دهد، ایجاد می‌شود. مثل دوران نوجوانی یا دوران قاعدگی در بانوان که با تغییرات هورمون‌ها در بدن همراه است. جوش‌ها می‌توانند در تمامی نواحی بدن رشد کنند، ولی بیشتر بر روی پوست صورت، گردن، پشت، باسن و سینه ها مشاهده شده است.

خوردن چه مواد غذایی باعث ایجاد و تشدید آکنه می‌شود؟

افزایش انسولین در بدن یکی از عوامل بسیار مهم در تشکیل آکنه در پوست است. با خوردن مواد غذایی همچون نان سفید، پاستا، انواع شیرینیجات، ماکارونی، شکر، قند و سیب زمینی، تولید انسولین در بدن بشدت افزایش پیدا می‌کند. انسولین اضافی و مازاد در خون باعث ایجاد چربی‌های اضافی در پوست می‌شود در نهایت رشد و تشکیل آکنه را تشدید می‌کند. پزشکان همیشه به بیمارانی که مشکل حاد جوش صورت دارند، توصیه می‌کنند که از مصرف چنین غذاهایی خودداری کنند.

طی تحقیقات و آزمایش‌های صورت گرفته، خوردن چربی‌های اشباع شده و ترانس‌ها نیز باعث تشدید آکنه می‌شوند. با خوردن غذاهای چرب، تولید چربی در پوست افزایش پیدا کرده و در نتیجه التهابات آکنه بشدت بالا می‌رود. سعی کنید از مواد غذایی همچون چیپس، فست فودها، سیب زمینی سرخ کرده، روغن‌های پخت و پز نیمه جامد، غذاهای سرخ شده، پیراشکی، لبنیات (بخصوص شیر) و ته‌دیگ برنج در تغذیه خود استفاده نکنید. این مواد غذایی علاوه بر تشدید آکنه در پوست می‌تواند برای سلامتی بدن نیز بسیار مضر و خطرناک باشد.

سعی بکنید در طول زمان‌هایی که تغییرات هورمونی در بدن دارید مثل ایام نوجوانی، دوران قاعدگی و بارداری از خوردن چنین غذاهایی خودداری کنید. همچنین سعی کنید بیشتر از غلات، سبزیجات تازه، میوه و انواع حبوبات بیشتر استفاده کنید. از مواد غذایی که باعث تولید انسولین در بدن می‌شوند، تغذیه نکنید. از مواد غذایی مفید و مغذی دیگری که برای بهبود جوش‌های صورت مفید هستند، استفاده کنید. در ادامه به شما یک رژیم غذایی مناسب معرفی خواهیم کرد.

مواد غذایی موثر برای کاهش و درمان جوش صورت

مواد غذایی تاثیرات مستقیم در سلامتی بدن و پوست و مو دارد. مواد غذایی طبیعی ذاتا بهبود دهنده انواع التام‌ها هستند که برای بهبود و درمان جوش صورت و آکنه می‌توانند بسیار کارساز باشند. مواد غذایی که خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و حاوی ویتامین‌های E , A , c باشند، برای پوست خیلی مفیدند و می‌توانند التهابات پوستی را درمان کنند. برای اینکه از بروز و تشکیل آکنه در پوست خود جلوگیری کنید، به شما پیشنهاد می‌شود مواد غذایی زیر را به سبد تغذیه‌ای خودتان اضافه بکنید:

  • نان سبوس‌دار
  • میوه و سبزیجات تازه بخصوص اسفناج
  • شلغم و توت
  • پسته، بادام، گردو و انواع آجیل‌های خام
  • خوردن غذاهای دریایی
  • تخمه کدو یا تخمه آفتاب گردان (هر چند که هر دو سرشار از ویتامین E است ولی مصرف بی رویه آن‌ها، آکنه پوستی را تشدید می‌کنند).
  • انواع حبوبات
  • هویج
  • گوشت بوقلمون
  • زرد آلو

مطمئن ترین روش درمان جوش صورت و آکنه

رژیم غذایی مناسب برای بهبود آکنه و جوش صورت

افرادی که پوستشان مستعد جوش و آکنه است باید توجه ویژه‌ای به تغذیه خود داشته باشند. با داشتن رژیم غذایی درست و اصولی می‌توانید برای همیشه از شر جوش‌های دردسر سازتان خلاص شوید. به همین منظور ما در قسمت به معرفی غذاهایی پرداختیم که برای درمان آکنه مفید هستند.

رژیم غذایی حاوی زینک (روی)

مصرف زینک یا همان روی می‌تواند در درمان و بهبود جوش‌های صورت بسیار مفید و تاثیرگذار باشد. طبق تحقیقات و آزمایش‌های انجام شده روی نمونه‌های واقعی (افرادی دارای پوست آکنه دار) مشخص شده است، افرادی که در طول هفته از مواد غذایی حاوی روی تغذیه کرده اند، آکنه آن‌ها بسیار بهبود پیدا کرده است. در مقابل افرادی که تغذیه خود را رعایت نکرده اند، وضعیت جوش‌های صورت آنها وخیم‌تر شده بود.

مصرف روی باعث متعادل شدن هورمون‌های بدن و افزایش متابولیسم می‌شود و تاثیرات بسیار زیادی در بهبود جوش‌های صورت دارد. توصیه می‌شود در طول هفته از مواد غذایی که حاوی روی هستند تغذیه بکنید. می توانید مواد غذایی زیر را مصرف کنید:

  • تخمه کدو تنبل و خود کدو بصورت پخته شده
  • گوشت گاو یا گوشت بوقلمون
  • انواع غذاهای دریایی مثل ماهی، خرچنگ، میگو و صدف
  • دانه‌های کینوا (کینوا یکی از دانه‌های بسیار مقوی و سرشار از ویتامین است که برای سلامتی بسیار مفید است. کینوا جزء دسته غلات نیست و می‌توان گفت نوعی اسفناج است).
  • عدس

رژیم‌های غذایی حاوی گلیسمی پایین

رژیم غذایی با گلیسمی پایین، به غذاهایی گفته می‌شود که میزان قند بسیار پایینی دارند و در درمان جوش‌های صورت بسیار موثر هستند. طبق تحقیقات انجام شده افرادی که رژیم غذایی با گلیسمی پایین و پروتئین بالایی دارند، کمتر دچار آکنه می شوند. مصرف این رژیم غذایی می‌تواند طی 2 تا 3 ماه، آکنه شما را درمان کرده و باعث لاغری شما شود. پس افرادی هم که اضافه وزن داشته باشند می‌تواند از این رژیم غذایی پیروی کنند.

رژیم غذایی حاوی اسید‌های چرب امگا 3

مصرف امگا 3 برای سلامتی بدن بسیار مفید است و پزشکان همیشه تاکید دارند که از مصرف امگا 3 غافل نشوید. فواید امگا 3 بی‌شمار است و می‌تواند در درمان و بهبود کلی از بیماری‌ها کارساز باشد. افرادی که به میزان کافی امگا 3 مصرف می‌کنند به هیچ عنوان دچار آکنه و جوش صورت نمی‌شوند. پس سعی بکنید در رژیم غذایی خود از مصرف روغن کلزا، روغن کتان، تخم مرغ، ماهی غافل نشوید

بهترین روش های جلوگیری از جوش صورت و آکنه، چیکار کنیم تا صورتمون جوش نزنه؟

چیکار کنیم تا جوش نزنیم و به آکنه دچار نشویم؟

تاثیر رژیم غذایی در ایجاد و بروز آکنه بر کسی پوشیده نیست. اگر فردی رژیم غذایی مناسبی داشته باشد دچار جوش صورت و آکنه نمی‌شود. رعایت رژیم غذایی در دوران بلوغ و قاعدگی بانوان و همچنین در دوران بارداری اهمیت بسیار زیادی دارد، چون در این دوران فرد دچار تغییرات هورمونی می‌شود و شرایط برای رشد و پیدایش آکنه مهیا شده است. با رژیم غذایی زیر می‌شود جلوی ایجاد و بروز جوش صورت را گرفت.

  • زرد چوبه : استفاده از زرد چوبه می‌تواند از بروز آکنه جلوگیری کند، چرا که زرد چوبه حاوی مواد به نام پلی فنول کورکومین است که خاصیت ضد التهابی دارد. زردچوبه می‌تواند قند خون را کنترل کرده و از تولید انسولین زیاد در بدن جلوگیری کند همچنین از رشد باکتری‌های جوش‌ها نیز جلوگیری می‌کند.
  • چای سبز : افرادی که به چای سبز علاقمند هستند و همیشه در طول هفته از چای سبر استفاده می‌کنند، کمتر دچار آکنه می‌شوند. چای سبز حاوی پلی فنول است که التیام دهنده التهابات پوستی است و باعث کاهش تولید سموم در بدن انسان‌ها میشود. حتی کرم‌های آرایشی و درمانی که حاوی عصاره چای سبز باشند می‌تواند بسیار کارساز و تاثیرگذار باشد.
  • مواد غذایی حاوی ویتامین‌های زینک، A, D, E, C: مصرف این ویتامین‌ها باعث جلوگیری از بروز جوش‌های صورت می‌شود. مواد غذایی که حاوی این ویتامین‌ها باشد بشدت توصیه می‌شود. حتی شما می‌توانید از کرم ویتامینه گیاهی بر روی پوست خود استفاده بکنید، بی‌شک تاثیرات زیادی خواهد داشت. یا می‌تونید از کرم‌های حاوی این ویتامین که به کرم ویتامینه معروف هستند، استفاده بکنید. سعی کنید حتما از کرم‌های آرایشی و درمانی گیاهی استفاده بکنید تا عوارض جانبی بعدی نداشته باشد، ما به شما کرم ویتامین سی برند ری لاکو را پیشنهاد می‌کنیم.
  • استفاده از محصولات درمانی : به جزء تغذیه می‌توان با یک سری روش‌های دیگر هم از بروز جوش صورت جلوگیری کرد. مثلا استفاده از دستگاه درمارولر بسیار تاثیرگذار است. درمارولرها دارای سوزن‌های خیلی ریزی هستند که منافذ پوست را باز می‌کنند. در نتیجه چربی اضافه در ناحیه فولیکول مو ها مسدود نشده و صورتتان جوش نخواهد زد. اما این دستگاه را قبل از جوش زدن باید استفاده بکنید. همچنین استفاده از کرم لایه بردار هم تاثیر بسیار زیادی دارد. کرم‌های لایه بردار با حذف سلول‌های مرده باعث درخشانی پوست شده و  رشد و تقویت پوست می‌شود.

 

چطوری لک‌های پوستی را از بین ببریم؟

اگه پوستتان دارای لک‌های مختلفی هست نگران نباشید، روش‌های متعددی برای لک برداری و لایه برداری وجود دارد. استفاده از کرم لایه بردار و کرم ضد لک (کرم روشن کننده) می‌تواند برای این کار موثر باشد. این کرم‌ها باعث از بین رفتن و نابودی رادیکال‌های آزاد سطح پوست می‌شوند در نتیجه منجر به شفاف شدن و از بین رفتن لک‌های پوستی می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *